گوگل چیست؟ موتور جستجو که 23 ساله شد.

بیش از 70 درصد از درخواست های جستجوی آنلاین در سراسر جهان توسط موتور جستجو گوگل انجام می شود دفتر مرکزی آن در Mountain View ، کالیفرنیا است .از اینجا سئو سایت کم کم متولد و با تکامل در سالهای بعد بخشی از وب شد.

گوگل به عنوان یک شرکت جستجوی آنلاین شروع به کار کرد ، اما اکنون بیش از 50 سرویس و محصول اینترنتی را ارائه می دهد ، از ایمیل و ایجاد اسناد آنلاین گرفته تا نرم افزار برای تلفن های همراه و رایانه های لوحی . علاوه بر این ، خرید شرکت Motorola Mobility در سال 2012 آن را در موقعیت فروش سخت افزار در قالب تلفن های همراه قرار داد.

مجموعه گسترده محصولات و اندازه گوگل ، آن را به همراه اپل ، آی بی ام و مایکروسافت به عنوان یکی از چهار شرکت تاثیرگذار در بازار فناوری پیشرفته معرفی کرده است .

با وجود این بی شمار محصولات ، ابزار اصلی جستجوی آن هسته اصلی موفقیت آن است.

در سال شرکت آلفابت یا همان گوگل | 2016 Alphabet تقریباً تمام درآمد خود را از Google به دست آوردتبلیغات بر اساس درخواست جستجوی کاربران بود.

شرکت آلفابت یا همان گوگل

جستجو برای کسب و کار

برین و پیج ، که به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه استنفورد ملاقات کرده بودند ، از ایده استخراج معنا از انبوه داده های انباشته شده در اینترنت استفاده کردند. آنها از اتاق خواب پیج در استنفورد شروع به کار کردند تا نوع جدیدی از فناوری جستجو را که به آن  BackRubلقب داده بودند ، ابداع کنند.

نکته اصلی این بود که با ردیابی “پیوندهای پشتیبان” هر وب سایت – یعنی تعداد صفحات دیگر پیوند داده شده به آنها – از رتبه بندی خود کاربران استفاده می کرد. اکثر موتورهای جستجو به سادگی لیستی از وب سایت ها را با توجه به تعداد دفعاتی که عبارت جستجو در آنها ظاهر می شود ، باز می گردانند. برین و پیج تعداد پیوندهای هر وب سایت را در تابع جستجو گنجانده اند. به عنوان مثال ، یک وب سایت با هزاران پیوند از نظر منطقی ارزشمندتر از آن است که تنها چند پیوند داشته باشد ، و بنابراین موتور جستجو آن سایت در لیست امکانات بالاتر قرار می دهد. علاوه بر این ، پیوند از یک وب سایت خوب و معتبر با ارزش تری نسبت به یک وب سایت مبهم خواهد بود.(اینجا منظور بک لینک هست و مفهوم اولیه سئو شکل گرفت)

در اواسط سال 1998 برین و پیج منابع مالی خارجی دریافت کردند.در اواسط سال 1999 ، هنگامی که گوگل مبلغ 25 میلیون دلار از سرمایه خود را دریافت کرد ، روزانه 500.000 درخواست را پردازش می کرد. فعالیت در سال 2000 آغاز شد ، هنگامی که گوگل موتور جستجوی مشتری یکی از محبوب ترین سایت های وب شد ،با رونمایی یاهو در سال 2004 ، کاربران روزانه 200 میلیون بار در گوگل یاهو را جستجو می کردند. و تا پایان سال 2011 گوگل روزانه حدود سه میلیارد جستجو انجام می داد. نام شرکت آنقدر در همه جا رایج شد که google به عنوان فعل در فرهنگ لغت وارد شد و به یک عبارت رایج برای جستجو در اینترنت تبدیل شد.

برای جابجایی این حجم بی سابقه از داده ها ، گوگل 11 مرکز داده در سراسر جهان ایجاد کرد که هر کدام شامل چند صد هزار سرور بودند.

رشد فوق العاده گوگل منجر به مشکلات مدیریت داخلی شد. تقریباً از همان ابتدا ، سرمایه گذاران احساس کردند که برین و پیج به یک مدیر باتجربه نیاز دارند و در سال 2001 با استخدام اریک اشمیت به عنوان رئیس و مدیر اجرایی (مدیرعامل) شرکت موافقت کردند. اشمیت ، که قبلاً در شرکت نرم افزاری Novell Inc. دارای سمت های مشابه بود ، دارای دکترای علوم کامپیوتر بود و به خوبی با انگیزه های تکنوکراتیک بنیانگذاران آمیخته شد. این سه نفر شرکت را به عنوان “سه گانه” اداره می کردند تا اینکه پیج در سال 2011 نقش مدیر عامل را بر عهده گرفت ، اشمیت رئیس اجرایی شد و برین عنوان مدیر پروژه های ویژه را به خود اختصاص داد.

عرضه اولیه شرکت (IPO) در سال 2004 مبلغ 1.66 میلیارد دلار برای این شرکت جمع آوری کرد و برین و پیج را میلیاردرهای فوری کرد. در سال 2012 سرمایه بازار گوگل آن را به یکی از بزرگترین شرکت های آمریکایی تبدیل کرد که در میانگین صنعتی داوجونز قرار نداشت .

گوگل در آگوست 2015 خود را سازماندهی کرد و به شرکت تابعه این هلدینگ تبدیل شدAlphabet Inc. جستجوی اینترنتی ، تبلیغات ، برنامه ها و نقشه ها ، و همچنین سیستم عامل تلفن همراه Android و سایت اشتراک ویدیو YouTube ، تحت گوگل باقی ماند. مشاغل جداگانه Google-مانند شرکت تحقیقاتی طولانی مدت Calico ، شرکت تولیدات خانگی Nest و آزمایشگاه تحقیقاتی Google X-تحت شرکت Alphabet به شرکت های جداگانه تبدیل شدند. پیج مدیر عامل آلفابت ، برین رئیس آن و اشمیت رئیس اجرایی آن شد.سوندار پیچای ، معاون ارشد محصولات ، مدیرعامل جدید گوگل شد. Alphabet در سال 2017 دوباره سازماندهی شد تا یک شرکت هلدینگ واسطه ، XXVI Holdings ایجاد کند و گوگل را به یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) تبدیل کند. اشمیت در سال 2018 از سمت مدیرعاملی کناره گیری کرد. تغییرات بیشتری در سال 2019 انجام شد زیرا هر دو برین و پیج به ترتیب رئیس و مدیرعاملی خود را ترک کردند. با این حال ، هر دو آنها در هیئت مدیره Alphabet باقی ماندند.

اندروید

رشد تبلیغات

نتایج مالی قوی گوگل نشان دهنده رشد سریع تبلیغات اینترنتی به طور کلی و محبوبیت گوگل به طور خاص است. تحلیلگران بخشی از این موفقیت را ناشی از تغییر هزینه های تبلیغات به سمت اینترنت و دور از رسانه های سنتی ، از جمله روزنامه ها ، مجلات و تلویزیون می دانند. به عنوان مثال ، تبلیغات روزنامه های آمریکایی از اوج 64 میلیارد دلار در سال 2000 به 20.7 میلیارد دلار در سال 2011 کاهش یافت ، در حالی که تبلیغات آنلاین جهانی از تقریباً 6 میلیارد دلار در سال 2000 به بیش از 72 میلیارد دلار در سال 2011 رسید.

از زمان تأسیس ، گوگل مبالغ هنگفتی را صرف تأمین مزایای قابل توجه بازاریابی اینترنتی کرده است . به عنوان مثال ، در سال 2003 گوگل 102 میلیون دلار برای خرید کاربردی معناشناسی ، سازندگان AdSense هزینه کرد سرویسی که صاحبان وب سایت ها را ثبت می کرد تا انواع مختلف تبلیغات را در صفحات وب خود اجرا کنند. در سال 2006 ، گوگل مجدداً 102 میلیون دلار برای تجارت تبلیغات اینترنتی دیگر مانند dMarc Broadcasting ، پرداخت کرد و در همان سال اعلام کرد که 900 میلیون دلار در مدت سه سال و نیم برای فروش تبلیغات درMySpace.com هزینه کرد در سال 2007 گوگل بزرگترین خرید خود را تا به امروز انجام داد و شرکت تبلیغاتی آنلاین DoubleClick را به قیمت 3.1 میلیارد دلار خرید. دو سال بعد ، این شرکت به دلیل رشد انفجاری بازار برنامه های تلفن همراه با خرید 750 میلیون دلار برای خرید شبکه تبلیغاتی تلفن همراه AdMob ، به رشد چشمگیر بازار پاسخ داد. همه این خریدها بخشی از تلاش گوگل برای گسترش فعالیت های موتورهای جستجو در تبلیغات با ترکیب پایگاه های اطلاعاتی شرکت های مختلف به منظور تطبیق تبلیغات با اولویت های فردی مصرف کنندگان بود.

سایر خدمات

گسترش گوگل ، که عمدتاً توسط تبلیغات وب مبتنی بر کلمات کلیدی تأمین می شود ، زمینه مناسبی را برای رقابت برای تسلط بر خدمات وب جدید فراهم می کند. یکی از این موارد ارائه محتوای ویدئویی بود. در ژانویه 2005 ، گوگل ویدئو را راه اندازی کرد که به افراد امکان می داد متن زیرنویس پخش شده تلویزیونی را جستجو کنند. چند ماه بعد ، گوگل شروع به پذیرش ویدئوهای ارسال شده توسط کاربر کرد ، و فرستنده ها قیمت بارگیری و مشاهده ویدئوها را برای دیگران تعیین کردند. در ژانویه 2006 ، فروشگاه ویدیویی گوگل افتتاح شد که شامل محتوای ممتاز شرکت های رسانه ای سنتی مانند CBS Corporation نمایش های تلویزیونیو Sony Corporation بود. در ژوئن 2006 ، گوگل شروع به ارائه محتوای برتر به صورت رایگان اما با تبلیغات کرد.

با وجود همه مزایای بازاریابی خود ، گوگل نتوانست از پیشتاز فیلم های آنلاین ، یوتوب ، پیشی بگیرد . پس از معرفی آن در سال 2005 ، یوتیوب به سرعت به سایت مورد علاقه کاربران برای بارگذاری فایل های ویدئویی کوچک تبدیل شد که برخی از آنها میلیون ها بیننده را به خود جلب کردند. گوگل که نتوانست چیزی نزدیک به تعداد بارگذاری و بیننده ایجاد کند ، در سال 2006 یوتیوب را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد. با این حال ، به جای ادغام وب سایت ها ، Google فعالیت YouTube را به عنوان یک نهاد جداگانه ادامه داد. در سال 2012 شرکت گوگل، گوگل ویدئو را تعطیل کرد و فیلم ها را از آنجا به YouTube منتقل کرد. در همان سال ، علیرغم درآمدهای تخمینی بیش از 1 میلیارد دلار ، گوگل گفت که یوتیوب همچنان در حال “سرمایه گذاری” است و نگفت که این بخش سودآور است.

سرورهای گوگل

جیمیل

در سال 2004 ، گوگل شروع به ارائه یک حساب ایمیل رایگان مبتنی بر وب برای انتخاب آزمایش کنندگان “بتا” کرد (یک محصول بتا محصولی است که هنوز در شکل نهایی خود نیست). این سرویس که با نام Gmail شناخته می شود ، در سال 2007 در حالی که هنوز به طور رسمی در مرحله بتا است ، برای عموم مردم باز شد. یکی از جذابیت های اصلی Gmail این بود که به کاربران یک آدرس ایمیل مستقل از هر ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) می داد ، بنابراین حفظ آدرس دائمی را آسان می کرد. علاوه بر این ، این سرویس یک گیگابایت (یک میلیارد بایت) فضای ذخیره ایمیل رایگان ارائه می دهد ، بعداً گوگل میزان فضای ذخیره سازی رایگان که به کاربران داده می شود را به هفت گیگابایت افزایش داد و به کاربران اجازه داد تا فضای بیشتری را اجاره کنند. در سال 2007 این گوگل شرکت Postini  را خریداری کرد ، یک شرکت خدمات ایمیل ، با هزینه 625 میلیون دلار به منظور ارتقاء امنیت Gmail ، به ویژه در تلاش های گوگل برای ثبت نام مشاغل. در سال 2009 گوگل وضعیت بتا Gmail را حذف کرد و جذابیت آن را برای کاربران تجاری افزایش داد.

در ژانویه 2010 گوگل اعلام کرد که مجموعه ای از حملات پیچیده هکری را که از چین منشاء گرفته است که به حسابهای Gmail فعالان حقوق بشر چینی و روزنامه نگاران خارجی که در چین کار می کنند ، کشف کرده است. واکنش فوری گوگل تغییر پروتکل Gmail بود و استاندارد وب HTTP به HTTPS رمزگذاری شده تغییر کرد ، که امنیت را با هزینه افزایش می دهد. این حملات همچنین باعث شد گوگل تهدید به تغییر موضع خود کند ، که به دولت چین اجازه داد سایت Google.cn خود را سانسور کند و به کاربران چینی اجازه دهد نتایج جستجوی بدون فیلتر را دریافت کنند. این امر باعث درگیری این شرکت با دولت چین شد و احتمال خروج کلی گوگل از بازار چین را افزایش داد. در ماه مارس ، Google با هدایت خودکار کاربران چینی Google.cn به هنگ کنگ بدون فیلتر خود از درگیری مستقیم جلوگیری کرد.سایت ، Google.com.hk. این ترتیب تا زمانی ادامه یافت که مجوز دولتی گوگل برای فعالیت در چین برای تمدید سالانه در پایان ماه ژوئن اعلام شد. در آن زمان گوگل Google.cn را تغییر داد تا کاربران بتوانند از سایت سانسور شده چینی برای خدماتی مانند جستجوی موسیقی استفاده کنند یا به صورت دستی بر روی پیوند به Google.com.hk برای جستجوی وب کلیک کنند. این اقدام دولت چین را مجاب کرد ، که مجوز گوگل را در ژوئیه 2010 تمدید کرد.

کتابهای گوگل

قبل از اینکه گوگل به عنوان یک شرکت راه اندازی شود ، بنیانگذاران آن در پروژه های کتاب دیجیتال در استنفورد کار کرده بودند و همیشه روزی را در نظر داشتند که اینترنت کاربران می توانند مطالب موجود در کتابها را جستجو کنند. در سال 2004 ، شرکت گوگل پرینت را معرفی کرد ، پروژه ای با چندین کتابخانه بزرگ در سراسر جهان که قرار بود دارایی های خود را آزادانه در اینترنت در دسترس قرار دهد. این شرکت با اسکن کتابهای حوزه عمومی از مجموعه کتابخانه ها ، با استفاده از تجهیزات پیچیده ، شروع به کار کرد. سپس فایلهای دیجیتالی به فایلهای سند قابل حمل (PDF) تبدیل شدند که کاملاً قابل جستجو ، بارگیری و چاپ بودند. آثاری که هنوز دارای حق چاپ هستند فقط در قالب قطعه قطعه ظاهر می شوند. در سال 2005 این شرکت نام پروژه را به Google Books تغییر داد و سالانه حدود یک میلیون کتاب در سالهای اولیه فعالیت آن اسکن می شد. تا سال 2012 ، گوگل بیش از 15 میلیون کتاب را اسکن کرده بود.

در همین حال ، گروهی از نویسندگان و ناشران شکایتی را مطرح کردند تا این شرکت را از انتشار قطعاتی از کتابهای دارای حق چاپ خود در اینترنت منع کند. در سال 2008 گوگل به یک توافق قانونی رسید که در آن شرکت موافقت کرد 125 میلیون دلار برای تخلفات گذشته به گروه ها بپردازد ، اگرچه کاربران می توانند تا 20 درصد از هر کار اسکن شده توسط Google را به صورت رایگان مطالعه کنند. نویسندگان و ناشران در ازای اجازه خواندن بخشهایی از آثار خود به صورت آنلاین ، 63 درصد از کل درآمد حاصل از تبلیغات را که از طریق نمایش صفحات مطالب خود در وب سایت Google ایجاد می شود ، دریافت می کنند .

گوگل ارث

در سال 2004 ، گوگل Keyhole Inc را خریداری کرد که بخشی از بودجه سرمایه گذاری خطرپذیر آژانس اطلاعات مرکزی ، In-Q-Tel بود. Keyhole یک سرویس نقشه برداری آنلاین ایجاد کرده بود که گوگل در سال 2005 به عنوان Google Earth تغییر نام داد. این سرویس به کاربران امکان می دهد تصاویر ماهواره ای دقیق از اکثر مکان های روی زمین را بیابند و همچنین ترکیب هایی معروف به mashups با پایگاه داده های مختلف دیگر ، شامل جزئیاتی مانند نام خیابان ها ، الگوهای آب و هوا ، آمار ، مکان های کافی شاپ ، قیمت املاک و تراکم جمعیت در نقشه های ایجاد شده توسط Google Earth. در حالی که بسیاری از این مخلوط ها برای راحتی یا تازگی ساده ایجاد شده اند ، برخی دیگر به ابزار حیاتی نجات بخش تبدیل شده اند. به عنوان مثال ، در پی طوفان کاترینا در سال 2005 ، Google Earth پوشش های ماهواره ای تعاملی را در منطقه آسیب دیده ارائه کرد و امدادگران را قادر ساخت تا میزان خسارت را بهتر درک کنند. متعاقباً ، Google Earth به یک ابزار حیاتی در بسیاری از تلاش های بازیابی بلایا تبدیل شد.

تعهد گوگل به حریم خصوصی زیر سال رفت ، اما پس از معرفی سرویس نقشه برداری مرتبط ، به نام نمای خیابان ، که عکس های سطح خیابان را ابتدا از سراسر ایالات متحده و بعداً از سایر کشورها نشان داد که با آدرس خیابان قابل جستجو بودند. برخی از عکسها نمایی از پنجره های خانه را نشان می دهند یا افرادی را نشان می دهند که در حال آفتاب گرفتن هستند. گوگل از این سرویس دفاع کرد و گفت که این تصاویر تنها چیزی را نشان می دهد که یک فرد می تواند در خیابان قدم بزند ببیند. در سال 2010 در پاسخ به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی در آلمان ، گوگل به افراد اجازه داد از مشارکت منازل و مشاغل خود در نمای خیابان خودداری کنند و 244000 نفر (3 درصد از کشور) این کار را انجام دادند. با این حال ، حتی اگر یک دادگاه آلمانی در سال 2011 حکم داد که نمای خیابان قانونی است ، گوگل اعلام کرد که عکس های جدیدی به این سرویس اضافه نخواهد کرد.

Google Apps وChrome

در سال 2006 ، جنگ با مایکروسافت و یاهو شروع شد ، گوگل Google Apps را معرفی کرد – نرم افزاری کاربردی که توسط گوگل میزبانی می شود و از طریق مرورگرهای وب کاربران اجرا می شود. اولین برنامه های رایگان شامل تقویم Google برنامه زمانبندی، Google Talk برنامه پیام رسانی فوری و Google Page Creator برنامه ایجاد صفحات وب بود. به منظور استفاده از این برنامه های رایگان ، کاربران تبلیغات را مشاهده کرده و داده های خود را بر روی تجهیزات Google ذخیره کردند.

بین سالهای 2006 تا 2007 گوگل برنامه های تجاری مختلف سنتی ( پردازشگر کلمات ، صفحه گسترده و نرم افزار ارائه) را خریداری یا توسعه داد که در نهایت به طور جمعی نامگذاری Google Docs .  نامیده شد. در سال 2007 گوگل یک نسخه برتر از Google Apps خود را معرفی کرد که شامل 25 گیگابایت فضای ذخیره ایمیل ، عملکردهای امنیتی نرم افزار Postini که اخیراً خریداری شده بود و هیچ گونه تبلیغاتی نداشت. با در دسترس قرار گرفتن اجزای سندنگار Google ، آنها به Google Apps رایگان با پشتیبانی تبلیغات و نسخه برتر اضافه شدند. به طور خاص ، Google Docs به عنوان یک رقیب مستقیم آفیس مجموعه مایکروسافت Word ، Excel و PowerPoint به بازار عرضه شد .

در سال 2008 گوگل Chrome را منتشر کرد ، یک مرورگر وب با موتور جاوا اسکریپت پیشرفته که برای اجرای برنامه های درون مرورگر مناسب تر است. سال بعد این شرکت برنامه های خود را برای توسعه یک سیستم عامل منبع باز ، معروف به سیستم عامل Chrome . اولین دستگاه هایی که از سیستم عامل Chrome استفاده می کردند در سال 2011 منتشر شدند و نت بوک هایی با نام Chromebook بودند. سیستم عامل Chrome ، که بر روی هسته لینوکس کار می کند ، به دلیل استفاده از محاسبات ابری به منابع سیستم کمتری نسبت به اکثر سیستم عامل ها نیاز دارد. تنها نرم افزاری که بر روی دستگاه Chrome OS اجرا می شود مرورگر Chrome است و سایر برنامه های نرم افزاری توسط Google Apps ارائه می شوند. در سال 2012 کروم از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت (IE) پیشی گرفت و به محبوب ترین مرورگر وب تبدیل شد و تا سال 2020 برتری خود را بر IE ، Microsoft’s Edge ، Firefox شرکت Mozilla Corporation و Safari Apple Inc حفظ کرد .

محصولات گوگل

سیستم عامل اندروید

ورود گوگل به بازار سیستم عامل های تلفن همراه پردرآمد بر اساس خرید آن در سال 2005 از Android Inc. بود که در آن زمان هیچ محصولی را عرضه نکرده بود. دو سال بعد گوگل تأسیس این شرکت را اعلام کردOpen Handset Alliance ، کنسرسیومی از ده ها شرکت فناوری و تلفن همراه ، از جمله Intel Corporation ، Motorola، Inc. ، NVIDIA Corporation ، Texas Instruments Incorporated ، LG Electronics، Inc.، Samsung Electronics، Sprint Nextel Corporation و T-Mobile (Deutsche Telekom). این کنسرسیوم به منظور توسعه و ترویج اندروید ، یک سیستم عامل رایگان منبع باز مبتنی بر لینوکس ، ایجاد شده است به اولین تلفن مجهز به سیستم عامل جدید ، T-Mobile G1 بود که در اکتبر 2008 عرضه شد ، اگرچه تلفن های مبتنی بر اندروید واقعاً به شبکه های بی سیم نسل سوم 3Gقوی تری نیاز داشتند تا بتوانند از تمام ویژگی های سیستم استفاده کنند. ، مانند جستجوهای Google با یک لمس ، Google Docs ، Google Earth و نمای خیابان Google.

در سال 2010 گوگل به رقابت مستقیم با اپل که آیفون را تولید کرده بود با معرفی تلفن هوشمند Nexus One. Nexus One با نام مستعار “تلفن Google” ،که از آخرین نسخه Android استفاده می کرد و دارای صفحه نمایش بزرگ و پر جنب و جوش ، طراحی زیبا و سیستم پیام رسانی صوتی به متن بود که بر اساس نرم افزار تشخیص صوت پیشرفته طراحی شده بود وارد شد. با این حال ، عدم پشتیبانی بومی از قابلیت چند لمسی-ویژگی تایپ و ناوبری که توسط اپل ارائه شد و به کاربران اجازه می داد تا در تعامل با صفحه لمسی انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند-در مقایسه با سایر گوشی های هم رده خود به عنوان یک اشکال تلقی می شد. با وجود اشکالاتی که اندروید در مقایسه با گوشی هوشمند اپل iOS داشت ، در پایان سال 2011 ، اندروید با 52 درصد سهم بازار جهانی صنعت تلفن همراه را پیش بینی کرد که بیش از سه برابر iOS بود.

در سال 2010 شرکای سخت افزاری گوگل نیز شروع به انتشار رایانه های لوحی مبتنی بر سیستم عامل Android کردند. اولین محصول به دلیل عملکرد ضعیف مورد انتقاد قرار گرفت ، اما تا پایان سال 2011 تبلت های مبتنی بر اندروید در iPad بسیار محبوب اپل جایگاه خود را به دست آوردند. از 68 میلیون تبلت تخمین زده شده که در آن سال عرضه شده است ، 39 درصد از سیستم عامل اندروید استفاده می کردند ، در حالی که نزدیک به 60 درصد از آنها آیپد بودند.

گوگل موظف بود در دادگاه ها و همچنین در بازار با رقبای Android مبارزه کند. به عنوان مثال ، در سال 2010 ، شرکت اوراکل از گوگل برای خسارت 6.1 میلیارد دلار شکایت کرد و ادعا کرد که Android اختراعات متعدد مربوط به زبان برنامه نویسی جاوا اوراکل را نقض کرده است. (پس از دو سال در دادگاه، گوگل در نهایت برنده طرح دعوی در دادگاه.) سپس، شرکت اپل از سازندگان گوشی های هوشمند آندروید، مانند HTC، موتورولا و سامسونگ شکایت کرد ،. استیو جابز ، مدیرعامل اپل گفت که “من قصد دارم Android را نابود کنم اما نتوانست و اندروید دنیا را فتح کرد.

شبکه های اجتماعی و + Google

گوگل برای تشخیص محبوبیت و پتانسیل تبلیغاتی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر دیر اقدام کرد . اولین تلاش آن برای ایجاد یک شبکه اجتماعی ، Google Buzz ، در سال 2010 آغاز شد و کمتر از دو سال بعد بسته شد. در میان چندین مشکل ، شبکه محدود به کاربرانی بود که حساب Gmail داشتند و با استفاده از پیش فرض مشکلات حریم خصوصی ایجاد کردتنظیماتی که نمایه کاربر را به هر کسی نشان می دهد. حتی قبل از تعطیلی Google Buzz ، این شرکت Google+ را در ژوئن 2011 ، ابتدا برای مخاطبان محدود و سپس برای هر کسی راه اندازی کرد. در عرض یک سال از شروع به کار ، این سرویس شبکه اجتماعی بیش از 170 میلیون کاربر را به خود جلب کرده بود. در مقابل ، فیس بوک پنج سال طول کشید تا به 150 میلیون کاربر برسد.

با این وجود ، Google+ با یک اتفاق وحشتناک روبرو شدفیس بوک ، که تا اواسط سال 2012 حدود 900 میلیون کاربر داشت. کاربران فیس بوک زمان بسیار بیشتری را در سایت خود گذراندند و شش تا هفت ساعت در ماه در فیس بوک بودند ، در حالی که میانگین کاربران Google+ کمی بیش از سه دقیقه در ماه بود. از آنجا که فیس بوک به نرم افزار نمایه سازی وب گوگل اجازه نفوذ به سرورهای آن را نداد ، گوگل نتوانست این شبکه اجتماعی غول پیکر را در نتایج جستجوی خود قرار دهد ، بنابراین داده های بالقوه ارزشمند یکی از شبکه های بیشترین ترافیک در اینترنت را از دست داد. گوگل برای مبارزه با فیس بوک ویژگی های ابتکاری را ایجاد کرد که در فیس بوک در دسترس نبود. به عنوان مثال ، با Hangouts ، کاربران می توانند فوراً کنفرانس های ویدیویی رایگان برای حداکثر 10 نفر ایجاد کنند. این شرکت همچنین صفحات Google+ را برای مشاغل برای بازاریابی محصولات و مارک های خود اضافه کرده است. با این حال ، Google+ هرگز فیس بوک نتوانست بر فیس بوک برتری پیدا کند و سرویس Google+  در سال 2019 متوقف شد.

منبع: سئوکار

4.7/5 - (4 امتیاز)
  • برچسب ها :

دیدگاه شما