کور وب وایتال

کور وب ویتال (Core Web Vital) چیست و چطور بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

کور وب ویتال مجموعه ای از معیارهای کاربر محور است که گوگل از آنها برای تعیین کمیت جنبه های اصلی تجربه کاربر در دنیای واقعی استفاده می کند.

کور وب ویتال چیست؟

کور وب ویتال (Core Web Vital) جنبه هایی از قابلیت استفاده از وب مانند زمان بارگیری صفحه | load time، تعامل کاربر | interactivity و ثبات بصری | visual stability محتوای صفحه وب هنگام بارگیری را اندازه گیری می کند.

کور وب ویتال

این به عنوان مثال برای جلوگیری از کلیک تصادفی کاربران بر روی چیزی است که آنها نمی خواستند. به عنوان مثال هنگام تغییر محتوا ، به عنوان یک پنجره بازشو در صفحه ظاهر می شود یا بارگیری یک عنصر خاص از صفحه طولانی تر از بقیه است.البته استفاده از این نکات به سئو سایت هم کمک می کند

گوگل در تلاش است Core Web Vital ها را با سیگنال های جستجوی موجود برای تجربه صفحه ، از جمله موبایل فرندلی ، مرور ایمن ، امنیت HTTPS و دستورالعمل های میانجی مزاحم ترکیب کند. این همان چیزی است که بروزرسانی الگوریتم هسته ای ژوئن 2021 در مورد آن خواهد بود.

عناصر کور وب ویتال چی هستند؟

Largest Contentful Paint (LCP) | بزرگترین رنگ محتوایی صفحه

بزرگترین رنگ محتوایی (LCP) – این مربوط به مدت زمان بارگیری یک صفحه (load time) از نقطه زمانی است که کاربر بر روی هر لینک روی صفحه کلیک می کند تا زمانی که صفحه بارگیری می شود.گوگل میگه باید زیر 2.5 ثانیه از زمانی که صفحه لود می شود باشد.

اگر LCP زیر 2.5 ثانیه باشد عنوان good یا خوب را گوگل به وب سایت می دهد.

اگر LCP بین 2.5 تا 4 ثانیه باشد عنوان needs یا نیاز به بررسی را گوگل به وب سایت می دهد.

اگر LCP بالاتر 4 ثانیه باشد عنوان poor یا ضعیف را گوگل به وب سایت می دهد.

First Input Delay (FID)  | تأخیر ورودی اول

تأخیر ورودی اول (FID) – این شامل چه مدت طول می کشد تا کاربر با صفحه شما تعامل کند(interactivity). این شامل کلیک کردن روی پیوندها از منوی اصلی و نوار پیمایش ، پر کردن فرم ها ، باز کردن “متن آکاردئون” در دستگاه های تلفن همراه است. اینها برخی از جنبه هایی است که برای یک تجربه سفر کاربر به حساب می آید.گوگل میگه باید زیر 100 میلی ثانیه از زمانی که صفحه لود می شود باشد.

اگر FID زیر 100 میلی ثانیه باشد عنوان good یا خوب را گوگل به وب سایت می دهد.

اگر FID بین 100 تا 300 میلی ثانیه باشد عنوان needs یا نیاز به بررسی را گوگل به وب سایت می دهد.

اگر FID بالاتر 300 میلی ثانیه باشد عنوان poor یا ضعیف را گوگل به وب سایت می دهد.

Cumulative Layout Shift (CLS)  | ثبات بصری صفحه

این مربوط به ثبات بصری صفحه (visual stability) است و همه عناصر به طور هم زمان بارگیری می شوند نه اینکه یک یا دو عنصر با تاخیر زمان بارگذاری مواجه شوند. هر عنصری که بارگیری آنها خیلی طولانی شود می تواند باعث شود کاربران روی چیزی که قصد آن را ندارند کلیک کنند و باعث یک تجربه بد کاربر شوند. این امر به ویژه برای دستگاه های تلفن همراه بسیار مهم است.گوگل میگه باید زیر 0.1 میلی ثانیه از زمانی که صفحه لود می شود باشد.

اگر CLS زیر 0.1 میلی ثانیه باشد عنوان good یا خوب را گوگل به وب سایت می دهد.

اگر CLS بین 0.1 تا 0.25 میلی ثانیه باشد عنوان needs یا نیاز به بررسی را گوگل به وب سایت می دهد.

اگر CLS بالاتر 0.25 میلی ثانیه باشد عنوان poor یا ضعیف را گوگل به وب سایت می دهد.

کور وب وایتال
کور وب ویتال (Core Web Vital) چیست

معیارهای اصلی حیاتی وب

عناصر دیگری که بر روی سیگنال های جستجو برای تجربه صفحه تأثیر می گذارند

  • 1.سازگاری با موبایل مربوط به اطمینان از “کوچک شدن” وب سایت ها به اندازه صفحه تلفن همراه است.
  • 2.مرور ایمن – این مربوط به نداشتن ویروس یا بدافزار در وب سایت شما است.
  • 3.HTTPS  به امنیت صفحات وب و داشتن پروتکل SSL / TLS برای امنیت HTTP وب سایت اشاره دارد.
  • 4.فاقد مزایای بینابینی – این مربوط به تبلیغات پاپ آپ سرزده در دستگاه های تلفن همراه است که بیشتر ، اگر نه تمام محتوای وب سایت را مسدود یا پنهان می کند ، خواندن مطالب را برای کاربر دشوار می کند که می تواند به تجربه بد منجر شود.

چگونه بررسی کنیم که وب سایت شما برای عناصر کور وب ویتال به خوبی کار می کند؟

از کنسول جستجوی Google استفاده کنید . در این ابزار ، یک زبانه در زیر “پیشرفت ها” خواهید یافت که شما را به گزارشی می برد که عملکرد وب سایت شما را در برابر عناصر کور وب ویتال ارزیابی می کند.ابزار Core Web Vital کنسول جستجوی گوگل لیستی از URL های تحت تأثیر را به شما نشان می دهد و اینکه کدام عناصر باید بهبود یابند. این می تواند شامل بهبود زمان بارگذاری (LCP) ، تعامل (FID) یا ثبات بصری (CLS) باشد.

هنگامی که با URL های تحت تأثیر در وب سایت خود آشنا شدید ، از PageSpeed ​​Insights برای بررسی صفحات تحت تأثیر استفاده کنید. این ابزار بینش سرعت موبایل و دسک تاپ را بر اساس داده های واقعی مرورگرهای Google Chrome ارائه می دهد. ابزار PageSpeed ​​Insights تجزیه و تحلیل تمام مسائل موجود در صفحات منفرد را به شما نشان می دهد ، که می تواند نقطه شروع شما برای ایجاد پیشرفت در سایت و دادن Core Web Vital برای ارزیابی خود باشد.

به طور خلاصه ، تجربه واقعی کاربر در هر وب سایت از ژوئن 2021 به یک عامل رتبه بندی برای الگوریتم گوگل تبدیل می شود. Core Web Vital مجموعه ای از معیارها است که Google برای تعیین تجربه کاربر در دنیای واقعی استفاده می کند. برای اطمینان از اینکه وب سایت شما برای به روزرسانی آماده است ، از ابزارهای موجود برای بررسی عملکرد وب سایت و ایجاد تغییرات ضروری قبل از آن تاریخ استفاده کنید.

اندازه گیری کور وب ویتال در دنیای واقعی و مجازی به چه شکل است؟

شماره 1: گوگل پیج اسپید

گوگل پیج اسپید | Google PageSpeed ​​Insights یا PSI شماره 1 ابزار اندازه گیری و ارزیابی Core کور وب ویتال است. PSI هم توسط Lighthouse و هم از Chrome UX Report تأمین می شود ، بنابراین داده های آزمایشگاهی و میدانی را هم در دستگاه های همراه و هم در دسک تاپ فراهم می کند. علاوه بر اینکه به شما نمای کلی اطلاعات میدانی مربوط به کاربران دنیای واقعی CrUX را می دهد ، PageSpeed ​​Insights همچنین توصیه های خاصی در مورد نحوه بهبود عملکرد سایت  Lighthouseارائه می دهد. PSI به صورت صفحه ای کار می کند.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

شماره 2: کنسول جستجوی گوگل

گزارش کنسول جستجوی Google به شما امکان می دهد گروههایی از صفحات را که ممکن است به اصلاح نیاز داشته باشند ، تجزیه و تحلیل و شناسایی کنید. GSC براساس داده های میدانی در دنیای واقعی بر اساس گزارش Chrome UX تهیه شده است. URL ها براساس وضعیت آنها (ضعیف ، نیاز به بهبود ، خوب) و نوع معیار گروه بندی می شوند.

https://search.google.com/search-console/welcome

شماره 3: گزارش Chrome UX (CrUX)

 (CrUX) به خودی خود ابزاری نیست بلکه یک مجموعه داده عمومی است که شامل داده های تجربه کاربر در دنیای واقعی از میلیون ها سایت است. داده های گزارش تجربه کاربر Chrome از کاربران انتخاب شده Chrome است ، به این معنی که داده های میدانی را در تمام معیارهای Core Web Vital اندازه گیری می کند. اگر یک برنامه نویس هستید ، ممکن است بخواهید از CrUX API برای اندازه گیری نسخه های زمینه Core Web Vital در برنامه خود استفاده کنید.

https://developers.google.com/web/tools/chrome-user-experience-report

شماره 4: گزارش Google Lighthouse

گوگل لایت هاوس ابزاری شماره یک برای اندازه گیری وب سایت شما در محیط آزمایشگاه است. به شما امکان می دهد سایت خود را در چهار زمینه مانند عملکرد ، قابلیت دسترسی ، بهترین روش ها و سئو سایت سنجش و ارزیابی کنید. لایت هاوس معیارهای مختلف تجربه کاربری آزمایشگاه ، مانند LCP ، CLS ، TTI یا TBT را اندازه گیری می کند. مشابه PSI که تا حدی مبتنی بر Lighthouse است) ، این ابزار همچنین به شما توصیه های خاصی در مورد بهبود سایت می دهد. هنگام آزمایش سایت خود با Lighthouse ، مطمئن شوید که ماشین حساب امتیاز دهی Lighthouse را بررسی کرده می کنید .

https://developers.google.com/web/tools/lighthouse

شماره 5: گزارش Chrome DevTools

کروم دِولوپر تولز ابزاری است که مستقیماً در مرورگر Chrome تعبیه شده است. برای باز کردن آن ، کافیست کلیک راست کنید و “Inspect” را انتخاب کنید تا Chrome DevTools باز شود. CHOME DevTools عملکرد پانل شما اجازه می دهد تجزیه و تحلیل برخی از معیارهای هسته وب را به سادگی بررسی کنید. بخش Experience به شما در تحلیل تغییرات چیدمان کمک می کند.

https://developer.chrome.com/docs/devtools/

شماره 6: گزارش Web.dev

Web.dev فقط تجسم کمی فانتزی گوگل لایت هاوس است. تفاوت اصلی این است که اگر به سیستم حساب Google خود وارد شوید ، ابزار web.dev سابقه حسابرسی هایی را که انجام داده اید ذخیره می کند. اگر مرتباً در سایتی پیشرفت می کنید و می خواهید پیشرفت خود را با گذشت زمان مشاهده کنید ، این ممکن است کاملاً مفید باشد.

https://web.dev/measure/

شماره 7: گزارش WebPageTest

WebPageTest ابزاری پیشرفته تر برای آزمایش سرعت و عملکرد وب سایت است. حتی اگر این یک ابزار آزمایشگاهی باشد.

https://webpagetest.org/

شماره 8: گزارش GTmetrix

GTmetrix یکی دیگر از ابزارهای ضروری آزمایشگاه برای اندازه گیری سرعت و عملکرد سایت شما است. ابزار متکی به داده های Google Lighthouse است. این معیارهای اندازه گیری Web Vital ، مانند بزرگترین رنگ محتوای ، زمان مسدود کردن کل ، تغییر چیدمان تجمعی و سایر موارد را اندازه گیری می کند. برای اینکه بتوانید تنظیمات آزمون (اتصال ، موقعیت سرور Chromium را تنظیم کنید ، باید یک حساب ایجاد کنید.

https://gtmetrix.com/

شماره 9: گزارش TREO

TREO Site Speed ابزار فانتزی دیگری برای اندازه گیری Core Web Vital است. UI بسیار زیبا و واضحی دارد. این اطلاعات به داده های میدانی Chrome UX Report و داده های آزمایشگاهی Google Lighthouse متکی است ، بنابراین می توانید از صحت داده ها اطمینان حاصل کنید. آنچه که من واقعاً در مورد این ابزار دوست دارم این است که داده های تاریخی مربوط به نحوه ارزیابی معیارهای خاص Core Web Vital برای سایت را نشان می دهد.

https://treo.sh/sitespeed

شماره 10: گزارش Dunplab

Dunplab Web Vital Tester ابزاری است که براساس Google Lighthouse و CrUX نیز ساخته شده است. این کار به خوبی توضیح می دهد که هر یک از معیارهای Core Web Vital در ابتدا را توضیح می دهد. علاوه بر گزارش در مورد سه Core Web Vital ، این ابزار همچنین معیارهای مهم دیگری مانند FCP ، TTI و TBT را به شما نشان می دهد.

https://www.dunplab.it/web-vitals-tester

شماره 11: افزونه کروم کور وب ویتال

یک افزودنه Google Chrome است که به شما امکان می دهد معیارهای Core Web Vital را در زمان واقعی روی دسک تاپ تجزیه و تحلیل کنید. افزونه Chrome Vital Chrome خصوصاً برای توسعه دهندگانی که می خواهند بهبودهای اجرا شده را تجزیه و تحلیل و رفع اشکال کنند بسیار مفید خواهد بود. برای تجزیه و تحلیل معیارها ، کافی است از صفحه بازدید کرده و سپس بر روی پسوند کلیک کنید.

https://chrome.google.com/webstore/detail/web-vitals/ahfhijdlegdabablpippeagghigmibma?hl=en

شماره 12: افزونه کروم Core SERP Vita

Core SERP Vital یکی دیگر از برنامه های افزودنی مفید Google Chrome است که به شما امکان می دهد معیارهای Core Web Vital صفحات را مستقیماً در نتایج جستجو مشاهده کنید. این افزونه به داده های میدانی گزارش تجربه کاربر Chrome متکی است بنابراین مقادیر Core Web Vital فقط برای آن دسته از صفحات که گزارش CrUX دارای داده های واقعی واقعی است ، نمایش داده می شود.

https://chrome.google.com/webstore/detail/core-serp-vitals/oipmhlkineglclpndlecjmbleapbcilf?hl=en-GB

شماره 13: افزونه کروم Annotations

حاشیه نویسی Core Web Vital یک برنامه افزودنی Google Chrome است که به شما کمک می کند چگونگی اندازه گیری و ارزیابی معیارهای خاص Core Web Vital را در صفحه درک کنید. این یک ابزار آزمایشگاهی است بنابراین فقط داده های مربوط به بزرگترین محتوای تغییر رنگ و طرح تجمعی را حاشیه نویسی می کند. هنوز هم خیلی سرگرم کننده است.

https://chrome.google.com/webstore/detail/core-web-vitals-annotatio/gjegofcnbogmeijackegenkifhkgkigi?hl=en

شماره 14: افزونه کروم CLS Visualizer

CLS Visualizer ابزاری است به شما کمک می کند با نشان دادن اینکه دقیقاً چه عناصری در حال جابجایی هستند و چگونه تغییر می کنند ، متریک Shumulative Layout Shift صفحه را تجسم کنید. این نیز بسیار سرگرم کننده است. توجه داشته باشید که این نیز یک ابزار آزمایشگاهی است که داده ها را بر اساس دستگاه ، مرورگر ، وضوح صفحه یا نوع اتصال شما ارائه می دهد.

https://chrome.google.com/webstore/detail/cls-visualizer/jbbeihojggidiclbcneckhcblilapahn?hl=en

شماره 15: Cumulative Layout Shift Debugger

Cumulative Layout Shift Debugger ابزاری است که توسط Fili Wiese ، گوگللر سابق که واقعاً می داند درباره چه چیزی صحبت می کند ، برای شما آورده است. این ابزار به شما امکان می دهد هرگونه تغییر چیدمانی که در نسخه موبایل و دسک تاپ سایت شما اتفاق می افتد را با جزئیات تجزیه و تحلیل کنید. تجسم های تغییر طرح ، جزئیات مربوط به عناصر HTML که باعث تغییر طرح می شوند و داده های میدانی در نمره CLS براساس CrUXرا مشاهده خواهید کرد. این ابزار فایل های GIF را ایجاد می کند که تغییر چیدمان را هم در موبایل و هم در دسک تاپ نشان می دهد.

https://webvitals.dev/cls

شماره 16: Layout Shift GIF Generator

 احتمالاً خنده دارترین ابزار موجود در اینجا است. این ابزار به شما امکان می دهد یک GIF ارائه دهید که شیفت های صفحه را ارائه می دهد. این ابزاری بود که به من کمک کرد (در گذشته) بفهمم معیار اندازه گیری تغییر آرایش در واقع چیست.

https://defaced.dev/tools/layout-shift-gif-generator/

شماره 17: Semrush

Semrush – یک ابزار SEO در همه – به تازگی اندازه گیری Core Web Vital ها را به ابزار حسابرسی سایت خود اضافه کرده است. پس از اجرای ممیزی سایت Semrush ، اکنون می توانید گزارش Core Web Vital را نیز بررسی کنید (در نمای کلی در گزارش های موضوعی). Semrush از داده های Lighthouse و گزارش در مورد معیارهایی مانند LCP ، TBT و CLS استفاده می کند.

https://www.semrush.com

شماره 18: PageSpeed

PageSpeed ​​Compare ابزاری بسیار جذاب است که از Google PageSpeed ​​Insights که توسط Lighthouse و Chrome UX Report تهیه می شود استفاده می کند. کاری که متفاوت از اکثر ابزار Core Web Vital انجام می دهد این است که به شما امکان می دهد معیارهای عملکرد صفحات خود را با یکدیگر یا بر خلاف رقابت خود مقایسه کنید.

https://pagespeed.compare

شماره 19: ContentKing

ContentKing یک پلت فرم جامع SEO است که به شما امکان می دهد سایت خود را از نظر همه مهمترین عناصر SEO از جمله SEO فنی کنترل کنید. خلاصه اصلی Web Vital به تازگی به ابزاری اضافه شده است که اکنون به شما امکان می دهد داده های میدانی Core Web Vital را مستقیماً در برنامه تجزیه و تحلیل و نظارت کنید.

https://www.contentkingapp.com

شماره 20: DebugBear

DebugBear ابزاری پیشرفته تر است که به شما امکان می دهد معیارهای عملکرد کاربر محور را (مانند First Contentful Paint و Cumulative Lift layout را کنترل کنید. شما همچنین می توانید در مقابل رقابت معیار قرار دهید و به طور مداوم (عملکرد ، قابلیت دسترسی و سئو) امتیازات Google Lighthouse را برای سایت خود دنبال کنید.

https://www.debugbear.com

شماره 21: OnlineOrNot

OnlineOrNot ابزاری است که به شما امکان می دهد سایت خود را به طور مداوم رصد کنید. شما می توانید میزان به روز بودن سایت خود (همراه با زمان پاسخ و خرابی) و معیارهای اندازه گیری سرعت صفحه از جمله Core Web Vital) را کنترل کنید. این یک ابزار پولی است اما همچنین دارای یک برنامه رایگان است که به شما امکان می دهد حداکثر 10 سایت را کنترل کنید. قطعاً ارزش بررسی دارد.

https://onlineornot.com
4.9/5 - (34 امتیاز)

دیدگاه شما