بازاریابی داده ها و محتوا

بازاریابی داده ها و محتوا: چگونه می توانید هر دو را در استراتژی های سئو خود کار کنید

  • بازاریابی داده چیست؟
  • رابطه بین بازاریابی داده و محتوا چیست؟
  • بازاریابی داده چگونه به بازاریابی محتوا کمک می کند؟
  • چگونه می توان بازاریابی محتوایی مبتنی بر داده را پیاده سازی کرد؟
  • ابزارهای کلیدی داده برای بازاریابی محتوا
  • جمع بندی: بازاریابی داده به شما کمک می کند محتوای بهتری ایجاد کنید

چرا بدون اینکه بدانید چرا و برای چه کسی محتوای بازاریابی دیجیتال تولید می کنید ؟

فقط کسانی که می خواهند زمان و پول خود را هدر دهند این کار را انجام می دهند!

در زمان داده های بزرگ ، شرکت ها اطلاعات زیادی در مورد بازار برای تجزیه و تحلیل و استفاده از آنها برای برنامه ریزی استراتژی محتوای و سئو سایت خود دارند.

بازاریابی داده ای (Data Driven Marketing) یک رویکرد مبتنی بر داده است که می تواند در بازاریابی محتوا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

از این منظر ، هر تصمیم استراتژیک در مورد برنامه ریزی ، تولید و ترویج محتوا بر اساس دانشی است که داده ها می توانند در مورد بازار ایجاد کنند.

به این ترتیب ، شما شانس بیشتری برای تولید محتوا دارید که باعث جلب توجه و دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا شرکت می شود .

اگر می خواهید این نتایج را با نام تجاری خود داشته باشید ، به خواندن این مقاله ادامه دهید و درک کنید که چگونه بازاریابی مبتنی بر داده می تواند برای بهینه سازی بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار گیرد.

بازاریابی داده چیست؟

بازاریابی داده ای یا بازاریابی مبتنی بر داده یک رویکرد مبتنی بر داده به عنوان ستون اصلی تصمیم گیری بازاریابی است.

ایجاد کمپین ها ، تعریف مخاطبان هدف ، انتخاب کانال جدید و تولید محتوا با توجه به داده های موجود برنامه ریزی شده است.

با این حال ، داده ها به تنهایی چیزی را نشان نمی دهند. یک نمودار در گوگل آنالتیکس ممکن است میانگین سنی مخاطبان شما را نشان دهد ، اما چگونه می توان از آن برای بهبود نتایج استفاده کرد؟

به همین دلیل است که شرکت ها باید برای جمع آوری ، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها روی ابزارها و رویه ها حساب کنند تا هوش انسانی بتواند آن را به اطلاعات و بینش مفیدی برای بهبود استراتژی ها تبدیل کند.

این شیوه ها در بازاریابی دیجیتال به طور فزاینده ای رایج شده است.

پیش از این ، بازاریابی به دنبال داده های بازار بود تا برای مثال مخاطب یا رسانه را برای یک کمپین تعریف کند. اما از دقت و حجم داده ای که اینترنت ارائه می دهد برخوردار نبود.

امروزه ، می توان علاوه بر نظارت بر عملکرد اقدامات خود ، از تمام مراحل مصرف کنندگان ، بازدیدکنندگان وب سایت و حتی رقبا نیز مطلع شد.

بنابراین ، اطلاعات برای حمایت از تصمیم گیری بسیار دقیق تر می شود.

بر اساس داده ها ، بازاریابی به احتمال زیاد بر اهداف خود ضربه می زند ، ریسک ها را هوشمندتر انجام می دهد و عملکرد بهتری دارد.

بنابراین ، کسانی که می دانند چگونه از بازاریابی داده استفاده کنند ، در بازار دارای تفاوت رقابتی هستند که به طور فزاینده ای نیاز به نتایج و کارایی دارد.

رابطه بین بازاریابی داده و محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از زمینه های بازاریابی است که می تواند با اتخاذ رویکرد داده محور کارآمدتر شود.

این استراتژی شامل ایجاد محتوای مناسب برای مخاطبان است ، بنابراین با آنها ارتباط برقرار می کنید تا علاقه آنها را جلب کرده و معاملات بیشتری ایجاد کنید.

به همین دلیل ، این یکی از ستون های بازاریابی ورودی – یا به عبارت دیگر ، بازاریابی جذاب است.

وقتی تصمیمات بازاریابی محتوا باشد بر اساس داده ها ، آنها استراتژی های هدفمندتری را ارائه می دهند.

داده ها اطلاعاتی درباره رفتارها و علایق مخاطبان ، عملکرد محتوای منتشر شده ، استراتژی های رقبا و موارد دیگر به ارمغان می آورد.

سپس ، می توان از این اطلاعات برای ارزیابی نتایج و برنامه ریزی محتوا استفاده کرد تا به مخاطب بیشتر مرتبط شود و اهداف بازاریابی را برآورده کند.

بازاریابی داده چگونه به بازاریابی محتوا کمک می کند؟

بازاریابی داده ای به بازاریابی محتوا هوش می افزاید.

به جای اینکه در تاریکی عمل کنید و محتوای بی هدف ایجاد کنید ، اکنون می توانید استراتژی هایی را طراحی کنید که شخصیت محور بوده و بر نتایج متمرکز باشد.

در زیر ، شما بهتر می فهمید که بازاریابی داده چگونه به توسعه استراتژی های محتوا کمک می کند.

  • شناختن مخاطب

داده ها به شما کمک می کند تا افرادی را که می خواهید با استراتژی بازاریابی محتوا به آنها دسترسی پیدا کنید ، بشناسید.شما باید بدانید آنها چه کسانی هستند ، چگونه زندگی می کنند ، چه چیزی را دوست دارند ، چالش ها و انگیزه های آنها ، چه مشکلاتی برای حل آنها نیاز دارد و سایر ویژگی ها. به این ترتیب ، شما بهتر درک خواهید کرد که چگونه محتوای شما می تواند برای افراد مرتبط باشد.با داشتن این اطلاعات در دست ، می توانید شخصیت استراتژی را توصیف کنید ، که مشخصات ، علایق ، نیازها و رفتارهای مشتری ایده آل شما را خلاصه می کند. این شخصیت تصویری از شخصی است که محتوای شما باید با او تماس بگیرید.

  • محتوای خود را برنامه ریزی کنید

تجزیه و تحلیل داده ها به شما کمک می کند بفهمید مردم در اینترنت به دنبال چه چیزی هستند.

جستجوهای گوگل اهداف جستجو و موضوعاتی را که می توانید در محتوای خود برای برآوردن آنها به آنها بپردازید نشان می دهد.به این ترتیب ، داده ها به شما کمک می کنند تا دریابید چه نوع محتواهایی بیشتر باعث جلب توجه و ترافیک می شود.علاوه بر این ، اگر محتوای خوبی ارائه دهید که به سوالات کاربران پاسخ دهد ، شانس زیادی برای دستیابی به موقعیت های خوب در Google دارید.

  • نقشه برداری از کانال های محتوا

تجزیه و تحلیل داده ها همچنین نشان می دهد که کدام کانال ها برای انتشار و تبلیغ محتوا ، مانند وبلاگ ، فیس بوک ، اینستاگرام و ایمیل ، بهترین هستند.شخص ممکن است در طول سفر خریدار از چندین کانال عبور کند . بنابراین ، مهم است که بدانیم در این سفر از کدام پلتفرم ها برای هدایت شخص به خرید استفاده می شود.به این ترتیب ، می توانید محتوای قانع کننده تری برای هر کانال و هر مرحله تولید کنید.

  • نظارت بر رقبا و ارتقاء معیار

داده ها همچنین برای مراقبت از آنچه در اطراف شرکت شما اتفاق می افتد کمک می کند.تجزیه و تحلیل رقابتی محتوا به شما کمک می کند تا استراتژی های رقبا را ترسیم کنید ، آنچه را که خوب پیش می رود بیاموزید و ایده های محتوای جدیدی را الهام بخشید.علاوه بر این ، می توانید موقعیت خود را در بازار کنترل کنید. با تجزیه و تحلیل SEO ، می توانید بفهمید که چه کسانی با نام تجاری شما برای نتایج Google رقابت می کنند.سپس می توانید استراتژی ها را تجزیه و تحلیل کنید و برنامه ریزی کنید که برای تسخیر فضای خود باید چه کار کنید.

  • شناسایی فصلی

یکی از مهمترین ماموریت های تجزیه و تحلیل داده ها ، شناسایی الگوهای رفتاری است. در بین هزاران و هزاران کاربر ، می توانید توجه کنید که علاقه به یک موضوع خاص با توجه به فصل ها افزایش می یابد.به عنوان مثال ، علاقه به موضوعات مربوط به بازی های المپیک هر چهار سال یک بار به طور واضح افزایش می یابد.بنابراین بهترین زمان برای تولید محتوا که بیشترین نتایج را تولید می کند زمانی است که این لحظات اوج مورد علاقه نزدیک می شوند.گوگل هر 4 سال یکبار بازی های المپیک را جستجو می کند.

  • شناسایی محتوای با عملکرد بالا

در تجزیه و تحلیل داده ها ، همچنین می توانید مشخص کنید که کدام محتوا با توجه به شاخص هایی که نظارت می کنید (عملکرد ، زمان در صفحه ، تبدیل …) بهترین عملکرد را دارد. تجزیه و تحلیل عمیق تر این محتوا می تواند نشان دهد که کدام موضوعات ، رویکردها ، قالب ها و کانال ها علاقه و نتایج بیشتری ایجاد می کنند.

  • تجربه مصرف کننده را بهینه کنید

در نهایت ، بازاریابی داده ها به ایجاد تجربه بهتر برای مشتریانی که با محتوای شما روبرو می شوند ، کمک می کند. می توانید موضوعاتی را که برای آنها جالب تر است ، در کانال هایی که ترجیح می دهند از آنها استفاده کنند ، با محتوایی که سوالات و مشکلات زندگی آنها را حل می کند ، مطرح کنید.

چگونه می توان بازاریابی محتوایی مبتنی بر داده را پیاده سازی کرد؟

حالا ، اجازه دهید به قسمت عملی برسیم.برخی از متخصصان ممکن است فکر کنند استفاده از چند ابزار و مشاهده برخی داده ها برای تولید محتوای داده محور کافی است.با این حال ، بازاریابی داده ها مستلزم برنامه ریزی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها است ، در حالی که همیشه اهداف تجاری را در چشم دارید.اکنون ، بیایید نکات اصلی ساختار بازاریابی با تمرکز بر بازاریابی داده ای را مشاهده کنیم:

  • اطلاعات خود را درباره مخاطبان خود عمیق کنید

آن روزهایی که بازاریابی فقط با مشخصات جمعیتی مخاطبان و داده های مربوط به مکان ، سن و جنسیت کار می کرد ، گذشته است. اینها هنوز برای پروفایل مخاطبان مهم هستند ، اما لازم است دانش در مورد علایق ، انگیزه ها و رفتارها عمیق تر شود.تولید محتوا باید بر آنچه مخاطب در آن لحظه می خواهد یا باید بداند متمرکز شود. بنابراین ، از داده ها برای کشف تردیدها و نیازهای افراد استفاده کنید و پست هایی ایجاد کنید که به حل آنها کمک کند. به این ترتیب ، نام تجاری مفید بودن خود را نشان می دهد و به عموم نزدیک می شود.علاوه بر این ، داده ها همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید مردم چه انگیزه ای دارند ، ارزش های آنها چگونه است و در حال حاضر در چه جایگاهی از زندگی خود قرار دارند. به این ترتیب ، نام تجاری می تواند با آنها ارتباط برقرار کند و مکالمات معناداری ایجاد کند.

  • بدانید که بر روی کدام داده ها نظارت کنید

کار با داده های بزرگ نیاز به برنامه ریزی دارد ، بنابراین شما در حجم زیاد اطلاعات گم نمی شوید. به عنوان مثال ، هنگامی که به گزارش های Google Analytics نگاه می کنید ، آنقدر اطلاعات در دسترس دارید که ممکن است نتوانید هیچ گونه تحلیلی از آن استخراج کنید.

بنابراین ، شما باید بدانید که چگونه داده هایی را که باید نظارت کنید اولویت بندی کنید. و آنچه این اولویت بندی را تعیین می کند ، اهدافی است که باید در برنامه بازاریابی مشخص شود .به این ترتیب ، می توانید شاخص های کلیدی عملکرد ( KPI ) را مشخص کنید که به شما می گوید آیا محتوای شما در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف خود قرار دارد یا خیر.

فرض کنید بازاریابی محتوا به عنوان مثال هدف افزایش آگاهی از نام تجاری است.

در این صورت ، بازاریابی داده ها باید معیارهای دسترسی ، موقعیت در نتایج Google ، تعداد جستجوهای نام تجاری در موتور جستجو و موارد دیگر را در اولویت قرار دهد.

  • انواع مختلف داده ها را کاوش کنید

برای کشف پتانسیل کامل بازاریابی داده ها ، باید از انواع مختلف داده های جمع آوری شده استفاده کنید.ابتدا به داده های اولیه و ثانویه نگاه کنید. داده های اولیه برای شناخت بهتر مخاطبان و پاسخ به سوالات خاص در تحقیقات شما بسیار ارزشمند است. معمولاً از طریق موارد زیر جمع آوری می شود:

  1. مصاحبه ها
  2. پرسشنامه ها.
  3. نظرسنجی های بازخورد .
  4. گروه های متمرکز
  5. قوم نگاری یا نتنوگرافی.
  6. کوکی ها از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب.
  7. نقشه های حرارتی .

از سوی دیگر ، داده های ثانویه قبلاً توسط سایر شرکت ها ، سازمان ها یا محققان جمع آوری شده است. به عنوان مثال ، می تواند ویژگی های عمومی مخاطبان یا روندهای اصلی بازار را نشان دهد. آنها ممکن است در دسترس باشند:

  1. گزارش روزنامه و مجله
  2. گزارش موسسات تحقیقاتی
  3. نشریات دولتی
  4. مطالعات انجمن های حرفه ای
  5. مقالات علمی.

علاوه بر این ، داده های کمی و کیفی را کشف کنید. تحقیقات بازاریابی کمی که معمولاً با پرسشنامه انجام می شود ، می تواند جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و الگوهای رفتاری را آشکار کند ، اما پاسخ های عمیقی ارائه نمی دهد.به طور متفاوتی ، داده های کیفی با افراد کمتری انجام می شود و نمی توان آنها را به عنوان رفتار عمومی مردم درک کرد.اما این اطلاعات عمیقی را به همراه دارد که به درک بهتر رفتارها و انگیزه های مخاطب مورد مطالعه کمک می کند.شما نمی توانید بازاریابی داده را بدون کمک ابزارها انجام دهید. آنها داده ها را تجمیع کرده و آنها را به نمودارها و گزارش های قابل فهم تبدیل می کنند که می تواند برای ایجاد بینش و اطلاعات استراتژیک استفاده شود.به همین دلیل ، بازاریابی داده ها همچنین مستلزم برنامه ریزی برای دستیابی به ابزار و نرم افزاری است که از تجزیه و تحلیل داده ها پشتیبانی می کند.

  • قوانین حفاظت از داده ها را دنبال کنید

هرکسی که با داده کار می کند باید قوانین مربوط به حفاظت از داده های شخصی را که به آن محدود می شود ، بداند.این مقررات قوانین درمان داده ها را در کشوری که شرکت شما در آن مستقر است ، و مجازات هایی را برای افرادی که از آن پیروی نمی کنند ، تعیین می کند.در بیشتر مقررات مقرر شده است که کاربران باید صریحاً با جمع آوری داده های خود موافقت کنند و به وضوح و شفاف از هدف پردازش مطلع شوند.همچنین شرکت هایی که از داده ها در استراتژی های خود استفاده می کنند ، باید یک مسئول حفاظت از داده ها را تعیین کنند که به مقامات ملی پاسخ دهد و سیاست های حکومتی را که امنیت اطلاعات را تضمین می کند ، تعیین کند.

  • فرهنگ مبتنی بر داده ایجاد کنید

برای پیاده سازی بازاریابی مبتنی بر داده ، ابتدا ایجاد فرهنگ داده محور در شرکت مهم است.هنگامی که توسط کارکنان جذب می شود ، این فرهنگ بدین معناست که هر تصمیمی بر اساس داده ها گرفته می شود نه حدس و گمان و فرضیات.این امر در مورد کل شرکت ، نه تنها در زمینه بازاریابی ، صدق می کند ، زیرا داده ها باید در بین تیم ها منتشر شوند ، همانطور که در زیر خواهیم دید.درک کنید که تغییر فرهنگ ممکن است توسط متخصصانی که ترجیح می دهند کارها را مانند همیشه انجام دهند ، مقاومت کنند.بنابراین ، استفاده از بازاریابی مبتنی بر داده نیز نیاز به افزایش آگاهی و آموزش تیم دارد.

  • یکپارچه سازی داده ها و تیم ها

یک شرکت داده محور با داده هایی کار می کند که در سراسر سازمان یکپارچه شده است.

به عنوان مثال ، استفاده از داده ها در بازاریابی محتوا می تواند برای بخش مالی بینش ایجاد کند ، در حالی که تیم فروش می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای برنامه ریزی محتوای شما به ارمغان بیاورد.یک رویکرد مبتنی بر داده همچنین می تواند شرکتی را تغییر دهد که دیگر اطلاعات را به سیلوهای سازمانی محدود نمی کند بلکه به طور جمعی برای ایجاد هوش بیشتر کار می کند.

ابزارهای کلیدی داده برای بازاریابی محتوا

ما قبلاً به اهمیت وجود ابزارهایی برای استفاده از بازاریابی داده در استراتژی های محتوا اشاره کردیم ، درست است؟بنابراین ، بیایید دریابیم که سیستم عامل های اصلی ما برای این کار چیست و چگونه می توانند به شما در برنامه ریزی و ایجاد محتوای بهتر کمک کنند:

گوگل آنالتیکس | Google Analytics

گوگل آنالتیکس یک ابزار ضروری برای کسانی است که می خواهند با داده کار کنند. در رابطه با بازاریابی محتوا ، گزارشات و نمودارهای آن اطلاعاتی در مورد موارد زیر ارائه می دهد:

  1. مشخصات مخاطب.
  2. کانال هایی که ترافیک ایجاد می کنند.
  3. کلمات کلیدی گوگل که بازدیدکنندگان را به سایت جذب می کند.
  4. بهترین محتوا

سِمراش |  SEMrush

SEMrush یک ابزار تجزیه و تحلیل SEO است که اطلاعات ارزشمندی را در استراتژی های محتوا به ارمغان می آورد. در این بستر می توانید:

  1. برای برنامه ریزی محتوای خود تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید.
  2. موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود را کشف کنید.
  3. دریافت راهنمایی برای بهینه سازی محتوا.
  4. رقیبان و منابع بازار را زیر نظر بگیرید.
  5. شکاف در کلمات کلیدی و محتوای رقبا را کشف کنید.

شکل تایپ | Typeform

از نوع تایپ برای ایجاد فرم های نظرسنجی جذاب تر و پاسخگوتر استفاده می شود.

می تواند برای جمع آوری داده های اولیه – کمی یا کیفی – برای شناخت بهتر مخاطبان یا جمع آوری بازخورد در مورد محتوای شما استفاده شود.

هاتجار | Hotjar

هاتجار ابزارهای مختلف جمع آوری داده ها را برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما ارائه می دهد.به عنوان مثال ، نقشه های حرارتی ، بر مناطقی از صفحات شما که بیشتر مشاهده می شوند یا روی آنها کلیک می شوند ، نظارت می کند ، که می تواند به شما کمک کند بفهمید چه چیزی بیشترین توجه را به یک محتوا جلب کرده است.یکی دیگر از ابزارهای مرتبط ، فرم های بازخورد فوری است که هنگام مرور وب سایت به کاربر نشان داده می شود. این به آنها اجازه می دهد تا نظر خود را در مورد آنچه در مورد محتوا فکر می کردند ، بیان کنند.

گوگل ترند | Google Trends

گوگل ترند روند جستجو در Google را نشان می دهد. اینها موضوعاتی هستند که علاقه مردم را برانگیخته و می توانید در مطالب خود به آنها توجه کنید تا علاقه مندان بیشتری را جذب کنید.

گوگل دیتا استودیو | Google Data Studio

گوگل دیتا استودیو ابزاری برای ایجاد داشبورد با داده های مورد نیاز برای نظارت یا ارائه است.شما می توانید داشبوردهای سفارشی ، تعاملی و پاسخگو با قالب های مختلف نمودار ایجاد کنید تا KPI استراتژی محتوای خود را ردیابی کنید.

جمع بندی: بازاریابی داده به شما کمک می کند محتوای بهتری ایجاد کنید

داده محور روندی است که شرکت ها در بحبوحه فرایند تحول دیجیتالی از آن استقبال می کنند.تطبیق کسب و کار شما با عصر دیجیتال مستلزم بهره برداری از پتانسیلی است که داده ها برای استراتژی ها و تصمیم گیری ارائه می دهند.

بنابراین ، زمان آن رسیده است که این روند را در یکی از مهمترین زمینه های موفقیت یک تجارت ادغام کنیم: بازاریابی.

Rate this post
  • برچسب ها :

دیدگاه شما